Fortfarande inget könsneutralt äktenskap

Nu har rikstagen röstat om att föra in könsneutralt äktenskap. Beslutet fick skjutas upp. Det fanns ingen majoritet för förslaget. Fyra borgeliga ledarmöter, som var hoppet för införandet av det känsneutrala äktenskapet, valde istället att rösta mot oppositionen. Att gifta sig förblir en heterosexuell rättighet. Visst är det 2008 nu? Och vi gör fortfarande skillnad på folk och folk. Vi gör skillnad på vem som vill gifta sig med vem. Vi hittar på vad som är rätt. Vi lägger oss i vem man älskar.

Kommentarer
Postat av: frida lövgren

...lisa jag tycker du skriver riktigt bra! kloka och tänkvärda ord!

2008-04-18 @ 16:59:44
Postat av: jonas

Att gifta sig och äktenskapet förövrigt är ju en handling mellan man och kvinna som är grundad på bibeln. Om man har tilldragelse till människor av sitt eget kön fårstår jag inte vitsen av att absolut behöva ha alla "rättigheter" som man och kvinna har. Att vara man och föda barn blir ju också tex svårt men den "rättigheten" måste väl också kunna läggas på homosexuella isåfall, och om de nu nått tag skulle bli möjligt med dagensteknik att män kan få barn så vågar jag knappt föreställa mig hur vårt samhäller kommer att se ut om 10-20år? kommer vi då att vara ev multisexuella tvåkönade varelser? kommer vår syn på sexuella handlingar med djur, natur och kanske barn vara lite annorlunda men vara helt laglig och normal. "Alla måste ju få leva ut sina lustar och begär och ha samma rättigheter som vi andra" för då är de ju trots allt 2035... Någonstans tror jag att vi som kristna måste reagera och sätta ner foten och även vi stå upp för vad vi tror på. Kyrkorna är öppen och ska vara öppen för alla människor som vill dit för att få tröst, trygghet, förlåtelse, kärlek m m. men att utföra saker som strider helt emot skriften och de vi tror på tycker inte jag att är en diskriminerande handling från oss mot homosexuella för att dessa inte får gifta sig i kyrkan. Om jag hade varit sverigedemokrat hade jag då fått deltagit för att hålla tal unden rubriken ssu:are 1maj? varför inte? För vi har kanske inte samma grundvärderingar vilket då kanske inte passar att jag håller tal då. Detta kanske inte var en jättebra liknelse eftersom
kristendom som handlar om tro,hopp och kärlek och inte går att liknas med politik på de sättet, men politik handlar ju också mycket om tro på att den politiskauppfattningen man har är den rätta. Giftemålet är som sagt är ju något som grundar sig på en faktiskt tidlös helig skrift som är skriven för över 2000år sedan. De är därför jag inte begriper varför denna "rättighet" mellan man och kvinna skulle under 2008 vara diskriminerande för man och man.Jag finner ingensatns i skriften som äktenskpet kommer ifrån att denna möjligheten att gifta sig skulle finnas i annat fall än mellan man och kvinna. Om man väljer ett liv som homosexuell får man nog också räkna med att de kan komma och bli vissa saker man får leva utan.

Förövigt Lisa tycker jag att du är otroligt bra på att skriva, du har många intressanta funderingar och berättelser som är roliga att läsa.

2008-05-23 @ 08:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0