Menade du J som i Jonas

Jag ringde bilprovningen och när det handlar om bilar och registreringsnummer så är det bäst att bokstavera bokstäverna med hjälp av namn för att undvika missförstånd. Det har länge irriterat mig att den bokstaveringen som flest använder är med såkallade "pojknamn" och därför trotsade jag såklart och bokstaverade med såkallade "flicknamn". Johanna Petra Berit, sa jag och fick till svar av en talsvarsröst:
- Menade du J som i Jonas, P som i Pelle och B som i Bertil?




 


Kommentarer
Postat av: Daniel Eriksson

Varför det just är killnamn vet jag inte. Troligtvis för att det från början användes inom de militära, som domineras av män. Användningen av bokstaveringsalfabetet kan i vissa fall vara av stor betydelse, och det är då viktigt att alla säger samma saker. I stressade situationer kan det bli väldigt fel som man säger olika saker.

Det finns även ett internationellt bokstaveringsalfabet som används över hela världen.



Om du tycker att ditt val att använda flicknamn istället är ett steg mot jämnställdhet så håller jag inte med. Jag tycker inte att det här har något med jämnställdhet att göra.

Det finns mycket att arbeta med för att få ett jämnställt och bättre samhälle, men det här är inget av detta.

Skulle man nu ändra bokstaveringsalfabetet så bör det väl i så fall ändras till könsneutralord, annars är det väl inte jämnställt?



Hela bokstaveringsalfabetet: http://www.vnmedia.se/tools/bokstaveringsalfabet/

2008-07-17 @ 00:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0