Vårdnadsbidraget är ett slag mot jämställdheten

Kvinnors möjlighet på arbetsmarknaden kommer försvagas. Nu inför vissa kommuner vårdnadsbidraget. 

De kommuner som väljer att införa vårdnadsbidraget får ingen hjälp av regeringen med finansiering. Det innebär att övrig kommunal verksamhet kommer tvingas att skäras ned.

Kvinnors ekonomiska självständhet måste stärkas, inte själpas. Löne- och karriärutvecklingen kommer stanna för de som kommer "välja" att vara hemma med barnen. Jag skriver "välja" eftersom jag inte tror att det handlar om ett fritt val. Jag skriver "välja" eftersom statistik från Finland och Norge visar att över 95 procent av de som utnyttjar vårdnadsbidraget är kvinnor. Jag skriver "välja" eftersom jag är säker på att ingen egentligen vill ställa sig utanför den löne- och karriärsutveckling som  vårdnadsbidragaren kommer att stanna i.

Förskolan bör istället utvecklas med bra pedagoger och färre barngrupper. Dessutom bör delad föräldrarförsäkring  införas. Slå inte mot det jämställda samhället vi sakta håller på att bygga upp. Öppna armarna för en jämställd lösning istället.  

Kommentarer
Postat av: Daniel Eriksson

Jag är inte särskilt insatt i vårdnadsbidraget, men denna gång håller jag "nog" med om allt du skriver.

Jag skriver "nog" om du menar att "delad föräldraförsäkring" innebär att den MÅSTE delas. Om du menar att den måste delas så håller jag inte med dig. Jag tycker att det är upp till varje familj.

Om du inte menar att den måste delas så håller jag med dig till fullo.

Ärligt talat så vet jag inte ens vad föräldraförsäkring är för något, så ja kanske håller med dig iaf..

2008-07-01 @ 00:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0