Vem får nyckeln till den röda stugan?

- Mitt namn förklarar att mina föräldrar inte räknat med att jag skulle behöva fly, inleder Vedad Begovic sin föreläsning på Munktell arenan i Eskilstuna den andra oktober 2008 med . Han föddes i en trygg medelklassfamilj i forna Jugoslavien men förstod tidigt vad det skulle innebära att vara minoritet. När han var liten trodde han på Det onda ögat men idag vet han att Det onda ögat inte finns. Däremot vet han att det finns människor med onda ögon.


                                                                                          

I mörkblåa jeans, ljusgrårutig skjorta och mörkgrå kavaj går han runt på scenen samtidigt som han gestikulerar tydligt med händerna. Det välkammade mörka håret ligger jämt på huvudet medan luggen spretar åt olika håll. Hans ansikte ramas tydligt in av de mörka fyrkantiga glasögonen. Vi sitter ett sextiotal åhörare och bara lyssnar för hans sätt att tala fångar allas uppmärksamhet. När Vedad uppmärksammar oss om det vardagliga förtrycket kan vi, genom hans självironiska och pedagogiska förklaringar, le tillsammans över hur sjukt det är att det faktiskt är precis verkligheten han beskriver. 


Fördomar

Invandrarsituationen på 1950- till 1960-talet resulterade i att det kom många "främlingar" som till exempel finnar, greker och italienare till Sverige. Mot dessa grupper bildades fördomar om bastur i garderober och flådda grisar i badkar. Idag räknas inte finnar, greker och italienare in under rubriken invandrare för nu finns det nya grupper som sorteras under den rubriken. Det finns också nya fördomar eftersom fördomarna alltid flyttas. Det är viktigt att inse att varje individ har fördomar för människans största fördom är faktiskt att hon är fördomsfri.  Fördomarna ska sedan bemötas med kunskap. Zigenare har till exempel inte ett mer kriminellt anlag än vad du och jag har.


Vedad Begovic är etnolog och sökte vid ett tillfälle arbete på Skansen. I anställningsintervjun fick han förklarat för sig att många turister kommer att tycka att det känns fel att han ska vara iklädd daladräkt och berätta om vasaloppet. Det skulle kännas fel eftersom han har svart hår och bryter. Han bryter när han talar, men inte när han tänker. Han fick jobbet, men tackade sedan nej av andra skäl. I detta speciella fall är det tydligen okej att fråga om ursprung men i flesta fall är det absolut inte okej.


En och samma diskrimineringsombudsman

Vedad menar att en majoritet är en majoritet för att den är och upprätthåller normen. Egentligen inte för att de är fler i antal. Ju längre bort från normen man kommer, desto mer utsatt känner man sig. Mannen är normen och idealkvinnan finns till för att behaga mannen. Det är bara så. Vissa som vill se ut som idealet säger att det är av fri vilja. Många med slöja säger att det är av fri vilja. Frågan är om det verkligen är en fri vilja? Vedad tittar med sina mörka ögon mot oss och ler. Han säger:

- Gud älskar dig för den du är, men varför slätar du då ut rynkorna?

  

Integrationsproblem är egentligen ett klassproblem. Det är allas ansvar att jobba mot alla former av förtryck. Från och med den första januari 2009 kommer alla diskrimineringslagar att ersättas av en ny som kommer att innefatta alla typer av diskrimineringar. Vedad anser att det är bra för alla typer av diskriminering är en strävan om att tillhöra normen. Känslan i kränkandet är också densamma.



- Det är lika svårt för en handikappad att komma in i ett icke anpassat hus som för en frisk att flyga till månen.

Om det bara skulle vara ett hus som inte är anpassat får det vara okej men när sedan alla andra hus också är det så är det inte okej. Den handikappade kommer aldrig känna sig behövd i samhället. Alla minoritetsgrupper har olika behov men alla önskar botemedlet tolerans.


Vedads väninna hade angivit honom som referens och en dag blev han uppringd av chefen.

­- Kommer hon kunna arbeta med män eftersom hon är kurd, frågade chefen.

- Jag antar att du inte har några kurdiska vänner, svarade Vedad.

- Nej det har jag inte, sa chefen.

- Jag antar att du grundar din bild på massmedia och exempelvis Fadime, sa Vedad.

- Ja exakt, svarade chefen.

- Alla svenska män är inte som Hagamannen, sa Vedad.

Vedad var ändå glad att chefen ringde och ställde frågan för annars hade hans väninna förmodligen inte fått jobbet.


Fyra motiv varför invandrare inte anställs

Vedad anser att det finns fyra motiv att inte anställa invandrare. Värdet av kompetensen som är förvärvad i ett annat land är svår att se.

1. Det svenska språket. Hur mycket språk behöver man egentligen kunna om man ska jobba på ett lager eller sortera papper? Det viktigaste borde vara att kunna tillräckligt med svenska för att förstå och för att kunna göra sig förstådd.

2. Samarbetsförmåga och social kompetens. Det är viktigt att passa in i kollektivet. Svensk kafferastkultur kanske inte kommer att fortsätta existera eftersom invandraren inte var här 1993 när Carola vann med Främling och vad ska vi då prata om på rasten?

3. Invandrare blir grupp. De som anställer har svårt att se individen och ser gärna invandraren som en grupp.

4. Nätverket. En invandrare har oftast inte nätverk om det inte gäller taxi eller pizzerior. Det försvårar kontakter.


Om invandrare kommer hit av ekonomiska skäl, är det fel då?

- Är det fel att komma hit och vilja göra rätt för sig? Tänk på Wilhelm Mobergs Utvandrarna. Karl-Oskar och Kristina flydde till Amerika av ekonomiska skäl. Ingen har klandrat dem så varför ska vi klandras, frågar Vedad oss samtidigt som söker ögonkontakt med oss.


Karaktärerna i Utvandrarna säger mycket. Karl-Oskar ansåg att Amerika symboliserade framtiden och det bättre. Kristina var en känslig person som var emot utvandring och höll på de svenska traditionerna. Robert var en ung man som jobbade som dräng i Sverige och flyttade till Amerika med en dröm om en snabb förmögenhet men föll istället offer för bedragare som lurade honom på allt han hade och ägde. Ulrika var en kvinna längst ner på den sociala skalan i Sverige och hade inget att förlora på utvandringen utom det dåliga ryktet som hora. Detta är personer som representerar fyra olika kategorier av människor. Vi kan se skillnad på svenskar som levde på 1800- talet. Varför kan vi då inte se skillnad på fyra olika irakier på 2000-talet?


Somaliska Kristina kanske trivs i slöjan. Somaliska Ulrika kanske hatar slöjan för att den symboliserar förtrycket mot henne. Det är inte samhällets ansvar att ge den somaliska Karl-Oskar ett jobb men det är samhällets ansvar att ge honom möjlighet att känna tillhörighet till det svenska samhället. Det handlar alltid om individualisering och det är en fara att se invandrare som kulturella varelser.

- Om jag faller av orsaker som inte är mitt fel ska jag bäras. Om jag faller för att det är bekvämt att andra ska bära mig ska jag få ligga kvar. Vi ska inte tycka synd om andra hela tiden. Vi måste skapa förutsättningar tillsammans för alla och ansvaret att klara sig är allas. Den som får nyckeln till den röda stugan är alla som verkligen vill, avslutar Vedad. 


Två timmars föreläsning känns som en kvart. Han har konsten att tala, beröra och att träffa rätt i varje mening.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0