Coca-cola fälls för sexistisk reklam - ett steg i rätt riktning

Reklamfilmen där en kille halsar Coca-Cola Zero, dumpar sin flickvän och drar ifrån snabbmatstället med fyra lättklädda unga damer fälls för könsdiskriminering. Well done ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam.


När flickvännen dumpas säger en röst "Break up as it should be". Flickvännen är dock mycket förstående och säger sig begripa att killen inte vill hålla sig till en tjej när det finns så många att välja på. Innan exet drar iväg säger tjejen "Bara ringa när du vill ha lite kul".


 Det är inte bara bristen på kläder som retat upp ERK utan också själva tanken bakom reklamfilmen. Reklamen är kränkande för både kvinnor och män. Kvinnorna behandlas som objekt och mannen skildras som någon som enbart är ute efter sex. Filmen använder kvinnor "som blickfång av sexuell natur, utan samband med den marknadsförda produkten" och sprider dessutom "en myt om att män generellt inte vill ha en djupare relation utan är nöjda bara de får ha mycket sex", skriver ERK. Reklamen är sexistisk och bryter därmed mot god sed, fastslår rådet. Coca-Cola avvisar kritiken och anser att schablonerna i filmen är humoristiska karikatyrer.


Om du vill bli irriterad så kolla på skiten:  http://www.youtube.com/watch?v=WB5aG4NyoYk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0