Kan en korv vara köttfri?

Idag har jag fastnat i en sak som många bara tar förgivet som enkelt fast det inte är så enkelt och självklart när man tänker till en extra gång. Visst vet du till exempel inte om ordet korv är en form, något med kött i eller både och?

Mycket av den vegetariska maten heter något köttlikt. Om vi tar cornfilé först och främst. Corn är ju svamp och om det inte är världens största svamp så borde det inte gå att filéa en svamp så att en svampfilé blir lika stor som exempelvis en kycklingfilé. Därför var jag tvungen att slå upp ordet filé som kommer av franska fillet och beskrivs som en styckningsdetalj för kött.


Färs är också ett förvirrande exempel. Färs verkar, enligt de flesta ordboksdefinitioner, vara kött eller fisk som hackats eller malts. Men visst har du också hört ordet cornfärs?


För att återgå till min rubrik kommer jag nu in på ordet korv. Vad är egentligen en korv? Är det en form eller är det en stoppad köttsak? Ordboken säger att en korv är ett långsmalt objekt med cirkulär omkrets och rundade ändar som vanligen är en livsmedelsprodukt innehållande kött. Korv består av skinn och fyllning. Efter att jag läst det trodde jag att svaret var givet men sedan står det att skinnet kan vara animaliskt, det vill säga rengjorda tarmar från slaktdjur eller tillverkat av till exempel sojaprotein. Svaret är alltså fortfarande inte så enkelt. Hmm...


Egentligen har jag inget emot att vegetarisk kost liknar köttalternativen i namnen. Kött är faktiska fortfarande det "normala" och tas allt för ofta som en självklarhet vilket gör att vegetarianer oftast får äta det som inte är kött på tallriken, typ potatisen och en gurkbit.  Ett argument för att det egentligen är bra med köttliknande namn på vegetariska alternativ är för att de vegetariska alternativen kanske ska falla ner i frysdisken lite mer diskret. Det skulle kanske därför kunna vara en enklare övergång från köttvärlden till den vegetariskavärlden om namnen var ungefär desamma. Jag vet inte...


Argument mot detta är att det är förvirrande. Borde det inte vara bättre att de vegetariska alternativen, som står för ett alternativ till kött, är något helt annat än kött även i namnen. Det borde vara bäst att köra på ett eget koncept istället för att åka med halvvägs på köttorden. Det är ju faktiskt något helt annat.


Idag har jag levt upp till mitt bloggnamn jobbigalisa.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0