Fick inte du heller massagestolen för 20 000 kr i julklapp?

Mitt i alla julklappstips om massagestolar för 20 000 kronor kan jag inte tänka på annat än de som varslats om uppsägning, de som fått högre räntor på sina bostäder och de hemlösa som inte ens har råd med mat för dagen.

Då var min familjs lilla julafton över. I år hade mamma bestämt att vi inte skulle köpa några julklappar till varandra utan att den som ville skulle spara alla julklappspengar alternativt köpa något till sig själv. Efter att ha stört mig lagom mycket på all galen reklam om alla julklappstips så kom jag överens med min mamma om att det faktiskt var en bra idé. Innan jag bestämde mig för att gå med på idén funderade jag på om jag kanske skulle köpa den där massagestolen som var julsänkt från 50 000 kr till 20 000 kr eller om jag skulle köpa årets julklapp till hela min släkt som var en underbar spa-weekend i Prag. Ganska snabbt kom jag fram till att jag gärna skulle gjort det om jag hade obegränsat med pengar men precis som majoriteten av de människor som ligger framför soffan och ser liknande reklamer på tv eller i tidningar så har jag inte råd.

Inför jul har jag också hört på radion om superbilliga flygresor till superhäftiga ställen som alla lyssnare rekommenderas åka till för att shoppa upp pengarna som de inte vet vad det ska lägga på. Vilka pengar är det i dessa tider? Vilka pengar är det i vanliga fall?

Reklam direkt rikad mot rika människor skär i mitt hjärta för att det känns som reklamen räknar med att alla har råd. Det skär för att jag vet att det finns så många familjer som inte ens har råd med julklappar och har barn som tvingas gå till skolan med en klump i magen för att de inte vet vad de ska svara på frökens frågor om vad de fick i julklapp. Det känns också i hjärtat för att det känns felriktat och cyniskt för alla dem som just blivit av med jobben och provocerande för alla dem som just tvingas betala allt högre räntor för bostadsrätten. På något vis känns det också så fräckt mot alla de hemlösa som fryser varje natt och förmodligen inte har en enda krona till överlevnad.
 

Kommentarer
Postat av: Daniel Eriksson

Jag håller med dig om att det är hemskt för de barn som inte får julklappar, eller alla de människor som inte har någonstans att bo. Jag har sett det allt för många gånger.

Det jag inte håller med dig om är reklamen.

Reklamen förs av vinstdrivande företag, och det vore ju konstigt om de inte ska marknadsföra sina produkter/tjänster.

Självklart slår den ekonomiska krisen hårt, speciellt mot dem som redan innan krisen låg på gränsen.

Samtidigt är det så att rika människor måste spendera sina pengar för att vi ska ta oss ur krisen.

Det är ju faktiskt dom som kan få fart på marknaden och genom det också ska arbetstillfällen.

Oavsett vilken tjänst/produkt man gör reklam för så kommer det alltid finns människor som inte har råd.

2008-12-25 @ 11:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0