Är finanskrisen är regeringens fel?

(Tycker att du "J" lyfter en viktig fråga i inlägget under Borg-filmen som jag gärna svarar på så att alla tydligt ser svaret....)

Finanskrisen är såklart inte regeringens fel. Men regeringen har gjort avsiktliga försämringar under mandatperioden som innebär att finanskrisen istället lett till en fruktansvärd jobbkris.  Detta är ett stort misstag av regeringen och därför är jag säker på att jobbkrisen i vårt land inte hade varit i närheten av hur den ser ut idag om vi hade haft en röd regering istället. 


Regeringen har skapat jobbkrisen genom en försämrad a-kassa, arbetsmarknadspolitik och sjukförsäkring,  men också genom ett minskat stöd till landets kommuner. Oansvariga skattesänkningar är också en orsak.

Dessa försämringar har lett till att allt för många drabbas onödigt hårt av jobbkrisen.  De med trygga jobb och förmögenhet står starka. Resten får betala. 


Kommentarer
Postat av: bloggfånen

Det finns också fega kommunpolitiker som bara

skriker efter höjda bidrag istället för höjda

kommunalskatter.

I Eskilstuna också...



Jobbkrisen har inget med a-kassa och sjukpenning att göra.

2009-04-18 @ 11:02:27
Postat av: janne på bruket

Detta är en global kris, internationellt är sveriges arbetslöshet inte farlig, sittande regering gör fruktansvärt bra jobb, det svider i mitt röda hjärta att säga det

2009-04-18 @ 16:37:00
Postat av: Nils Brown (m)

Ok, detta var ju verkligen en kommentar grundad på ekonomisk vetenskap och dagens verklighet..

Kan du förklara varför du anser att jobbkrisen blivit värre genom billigare anställningar, mer pengar som konsumeras, enklare regelverk för företagen o.s.v.!?



Kan även upplysa om att vi har färre i utanförskap i dag än 2006. Så om du anser att det är kris i dag måste du anse att det var katastrof under den rödgröna röran (eller var det regeringen..). Vilket det i och för sig var på vissa områden =).





2009-04-20 @ 00:08:16
URL: http://nilsbrown.blogspot.com
Postat av: bloggfånen

@Nils:



JobbigaLisa är lite för ung för att förstå.

Hon lyssnar lite för mycket på "de gamla" typ

paret Wågström.

Jag själv är sosse men förstår ditt resonemang.

Arrogansen har gjort mycket bra även om jag

personligen inte håller med om alla deras åsikter.

Även om rödgröna röran skulle vinna valet 2010

så kommer mycket av arrogansens politik leva kvar

2009-04-20 @ 19:28:18
Postat av: Lisa

Ja hej du bloggfåne! Så du orkade inte vara anonym längre?! Det kan ju vara ganska jobbigt. Att leva i en egen värd utanför den andra.



"Lite för ung för att förstå.." "Lyssnar lite för mycket på de gamla"...tja det kan ju vara din tolkning...Jag har svaret och det är enkelt. Jag skriver och pratar bara utifrån mitt hjärta. Så jag känner. Det blir mest äkta då och det är just äkta som jag vill vara.

2009-04-20 @ 21:41:07
Postat av: Lisa

Hej Janne på bruket!

Jag är inte riktigt villig att hålla med dig om att regeringen tar ett bra ansvar, men tack för att du tar del i debatten:)

2009-04-20 @ 21:45:38
Postat av: Lisa

Nej men hej Nisse!

Vad ovanligt att inte vi tycker helt lika...det känns inte som att vi kommer närma oss varandras tänkande genom mina kommentarer på bloggen...Vi ses i korridoren och kan ju fortsätta dryga med varandra där kanske:)

2009-04-20 @ 21:48:48
Postat av: Nils Brown (m)

Skrev en lite dryg kommentar för att du skrivit ett så fruktansvärt drygt inlägg. Man kan kritisera regeringen för mycket, men att påstå att de skapat jobbkrisen lär du inte ens vinna inbitna sossar på ;) - än mindre tveksamma väljare som jag antar är din målsättning!?



2009-04-20 @ 22:30:46
URL: http://nilsbrown.blogspot.com
Postat av: Anonym

Lilla Lisa!

Krisen är ett globalt problem...du kan inte övertyga någon med dina inlägg i detta fall!!



Fd Sosse

2009-04-21 @ 10:55:17
Postat av: Lisa

Nej men ytterligare ett anonymt inlägg..har jag skyllt finanskrisen på sittande regering? Nej du det var jag tydlig med att inte göra. Du behöver nog läsa mitt inlägg ytterligare en gång! Dessutom behöver du läsa på lite om härskartekniker för att kunna få respekt hos de du talar till. Med din inledning gör du inte ditt inlägg värt ett skit!

2009-04-21 @ 11:51:12
Postat av: Emeli

Härligt! Det verkar som om mansgrisarna 1 och 2 valt att attackera Lisa med sin fenomenala argumantationstaktik: "Lilla Lisa", "Lisa är lite ung för att förstå". Uppenbarligen har ni inga bra argument eftersom ni väljer att använda förlöjligande tillmälen. Hur vore det att vara lite saklig istället? MVH Emeli Lanninge

2009-04-21 @ 12:09:14
Postat av: Anonym

Hej Lisa!

Du bör nog tänka på hur du uttrycker dig på din blogg för att låta trovärdig och inte hetsa upp dig så mycket, men det kanske har med åldern att göra!?

Annars en bra blogg!



Suss

2009-04-21 @ 13:33:49
Postat av: Lisa

Det är inte ett tecken på intelligens att först skriva sitt namn från en IP-adress och sen skriva två nya anonyma inlägg från samma IP-adress Petra, Suss, fd sosse (el ja vad du nu väljer att kalla dig för) Det dominerande i dina inlägg är fokus på min ålder...avundsjuk? el åldersnoja? Kom igen!

2009-04-21 @ 14:44:46
Postat av: Lisa

Suss, fd Sosse, Petra ja det finns nog ytterligare ett namn inblandat ska du se!



Det dominerande i dina inlägg är fokus på min ålder...avundsjuk? el åldersnoja? Kom igen!



Det är inte ett tecken på intelligens att först skriva ett namn från en IP-adress och sen skriva två nya anonyma inlägg från samma IP-adress. Vill du att jag ska skriva ut det ytterligare inblandade namnet, hur många gånger du dagligen besöker min blogg och berätta var burken du skriver från står?

2009-04-21 @ 15:26:42
Postat av: Nils Brown (M)

Hej hopp!



Nivån börjar nå dagisnivå. Håller med Emeli att man bör hålla sig saklig och det är alltid trevligare med människor som vågar stå för vad de tycker, även på nätet (även om jag försvarar rätten att uttrycka sig anonymt).



Om vi återgår till mina sakliga frågor i mitt första inlägg så noterar jag att svar verkar utebli..

2009-04-21 @ 15:58:06
URL: http://nilsbrown.blogspot.com
Postat av: Lisa

Nisse det är inte så att jag undviker att svara på ditt inlägg. Det är bara så att vi tycker olika i denna fråga, precis som jag skrev. Och att jag inte skulle få medhåll av sossar...så det har du koll på eller? :) Jag är säker på att många delar min uppfattning och att detta inte är något påhittt av mig hörrö du!



För att säga någonting om ämnet i alla fall så har jag ett starkt minne från tiden innan valet 2006 och fram till september 2008 av att vi alla kunde se och höra de borgerliga företrädarna debattera om utanförskap och vikten av att få fler i arbete....Så där tycker vi lika!Sedan skiljs våra uppfattningar helt åt.



Efter september 2008 känns det som att regeringen undviker denna fråga som var den fråga som de gick till val på.



Ibland funderar jag på var arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin egentligen har tagit vägen?



Förresten Nisse, hur blir det med alla de som skulle ut och jobba nu när sjukförsäkringen inte längre gör att de "vill" gå hemma och "lata" sig och när a-kassan gör att arbetslösa inte kan leva gott på den istället för att jobba?

2009-04-22 @ 21:57:48
Postat av: Nils Brown (m)

Jag vet inte om man måste vara raketforskare för att inse att er retorik att vi skapar jobbkris inte går hem i stugorna.



Riksdagens utredningstjänst säger att det skulle vara runt 100 000 färre i arbete (riktiga jobb) med er politik. Så det finns ju faktiskt oberoende siffror som går emot er retorik.



Jag lyssnade på Sven-Otto så sent som igår, så jag kan lova att han jobbar ;). Däremot måste vi avskaffa diskriminerande lagstiftning för att få ner ungdomsarbetslösheten och jag är inte glad över att även denna regering ägnar sig åt att öka antalet låtsas jobb istället för att fortsätta sänka arbetsgivaravgifterna, skatterna o.s.v nu när vi går in i ett tufft läge. På den punkten kan man ju iaf bara konstatera att om ni varit vid makten hade det varit 1000 gånger mer av denna dåliga politik.



Njut av solen så ses vi på jobbet!

2009-04-26 @ 14:02:49
URL: http://nilsbrown.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0