Barn och media

Igår visade tv4 ett treårigt barn som för några dagar sedan hade ramlat ner från ett räcke och slagit huvudet i en sten. Om jag förstod inslaget rätt så hade pojken fått mycket svåra skallskador och vårdades intensivt på Astrid Lindgrens barnsjukhus. I inslaget hörde jag hur pojken grät och grät. Det ilade i hela min kropp. Strax efter det så filmas pojken och han ligger i sjukhussängen med knappt öppna ögon, blå i ansiktet och med stödkrage på. Han gråter fortfarande. Efter det sträcker reportern fram mikrofonen och börjar intervjua den gråtande pojken. Reportern frågar vad som hänt honom och varför han ligger på sjukhuset. Pojken berättar skakande och gråtande hur han ramlade ner från räcket och slog huvudet i en sten.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, när det gäller barn och media handlar det om att iaktta enorm försiktighet. Där klev tv4 absolut över gränsen. 

Kommentarer
Postat av: Sara K

Vad hemskt. Det kan vi ju fundera på och samtidigt minnas vilken upprördhet som var då en tv-reporter intervjuade en gråtande Kallur efter att hon ramlat på första häcken... Fast hon är ju kändis..

2009-02-02 @ 08:39:30
Postat av: Lisa

Hej Sara:)

Ja exakt. Jag håller med. Ja, jag mår faktiskt fortfarande illa av tanken på hur media betedde sig på sjukhuset med den lilla pojken...Suck..



2009-02-02 @ 15:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0