Självkänsla och självförtroende

- Har du bra självförtroende? frågade hon och jag svarade.
- Har du bra självkänsla, frågade hon sedan och jag började fundera på vad som egentligen är skillnaden.

Vad jag förstår så finns det många psykologiska analyser av skillnaden mellan självförtroende och självkänsla. Hur som helst så kommer jag fram till att det är viktigt att skilja på orden samtidigt som jag tycker att de går i varandra. Utan en god självkänsla tror jag att det är svårt att ha ett bra självförtroende.

.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Självförtroende innebär inte alltid självkänsla, självkänsla kan man mycket väl ha utan självförtroende....

2009-01-31 @ 01:04:39
Postat av: Lisa

Ja det är nog sant. Vart att fundera på i alla fall...

2009-01-31 @ 14:59:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0