SSU(rr)

Jag hörde på Ekot idag att SSU bara har 2000 medlemmar. Det är inte sant. Vi är strax över 5600 medlammar. Ekots siffror räknar bara medlemmar som är under 26 år och enligt våra stadgar kan den som vill vara medlem i SSU till 33 års ålder. Det innebär att våra medlemmar mellan 26-33 år har försvunnit i Ungdomsstyrelsens statistik. Vad jag har förstått så är dessutom inte jämförelsen med andra ungdomsförbunds medlemsantal rättvis med tanke på att de inte rensat ut i registren som vi gjort.

Hur som helst så behövs alltid fler medlemmar så om du också är trött på regeringens orättvisor eller kanske orättvisor i allmänhet så tycker jag att du ska gå med. Hur engagerad du vill vara väljer du själv. När du går med i SSU får du möjlighet att lära dig mer om hur unga människor kan påverka sin vardag och det samhälle vi lever i. Utbildning får du under resans lopp.

Idag har jag varit med i SSU i ungefär fem år och dessa år har gett mig otroligt mycket kunskap, inflytande och gemenskap. Under min tid i SSU har jag dessutom träffat vänner för livet och om ni bara visste hur skönt det är att umgås med människor som tycker ungefär lika i viktiga frågor. Det kontaktnät som skapats under dessa fem år växer fortfarande för varje dag. I alla arbeten som jag sökt har jag haft nytta av att jag har varit med i SSU. På anställningsintervjuer har det alltid ifrågasatts. Svaret på varför jag är med och har tagit ställning har alltid visat att jag är en person som bryr mig, tar ansvar och vill förändra. Det har jag aldrig mött som negativt. Tvärtom.

Vad jag har förstått så är många tyvärr rädda för politik för att de tycker att det är mycket att sätta sig in i och väljer därför att undvika det helt. Det är bara så att det går inte att undvika politik för det finns med oss överallt, hela tiden. Politik är allt. Däremot förstår jag att många kan känna så och vill därför informera om att det är en omöjlighet att kunna allt. Det kanske ni redan visste:) Ett tips till dig som inte riktigt vet varken ut eller in är att ta reda på de politiska partiernas grundläggande värderingar och känna vad som ligger ditt hjärta närmast. Är det rättvisa, ett samhälle där alla får plats och där du inte anser dig själv vara mer värd än någon annan? Då ska du gå med i SSU. Välkommen att höra av dig.

  

Kommentarer
Postat av: Nils Brown (m)

Hej Lisa!



Hoppas du haft en riktigt skön jul och nyår!



Du har helt rätt i att ungdomsstyrelsen inte räknar alla medlemmar, dock har du fel om du påstår att vi inte har koll på våra siffror. Ungdomsstyrelsen har hårdgranskat oss, samt så skedde MUF´s "stålbad" innan det kom till er. Då gjorde vi liknande förändringar som ni gjorde efter er skandal, centraltregister där medlemmar som inte betalat automatiskt åker ur och så vidare.



Våra siffror går alltså att lita på, vilket gör att vi är någonstans tre/fyra gånger så stora som er i den åldersgrupp som ungdomsstyrelsen mäter.



Vi ses på jobbet!

Mvh/

Nils

2009-01-05 @ 23:34:22
URL: http://nilsbrown.blogspot.com
Postat av: Lisa

Nej men hej Nils!



Tack, jul och nyår har varit fint och jag hoppas detsamma för dig!



Jag påstod inte att Muf inte har koll på sina siffror utan jag sa bara att om jag förstått saken rätt så har inte alla ungdomsförbund rensat sina register på ett sätt som vi gjort och att en jämförelse därför inte blir korrekt.



Om era siffror går att lita på och att Muf är, som du påstår, minst tre gånger så stora som SSU så kan jag nog inte annat än beklaga och hoppas på en snabb förändring för allas bästa.



Vi ses och ha det så bra!



2009-01-06 @ 22:49:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0