Är du gravid eller är du bara tjock?


- Är du gravid, frågade den äldre mannen henne och tittade på hennes mage.
- Nej, svarade hon med en klump i halsen samtidigt som hon blev väldigt paff.

Jag satt på jobbet när min mobil ringde. Hon hade stängt in sig på sitt arbetsrum och grät. Det var tredje gången det hände inom bara några dagar.

Det gick inte så lång tid innan hon träffade på nästa man som ställde samma fråga och agerade lika. Klumpen i halsen kom lika snabbt tillbaka och hon fick fram ett nej till svar samtidigt som stämningen blev krystad.

När hon ett par dagar senare springer ner till en annan avdelning på sitt jobb så möter hon en kvinna som säger, grattis! Hon tackar samtidigt som hon funderar på om det var till hennes nya jobb.
- Vilken månad är du i, fortsätter kvinnan.
Då rasade allt och hennes tårar kunde inte längre hållas tillbaka och det var då hon ringde.

Jag blir så förbannad på ytligt fixerade människor som frågar frågor som de inte har något med att göra. Hon får frågor som gör att hon hela tiden funderar på om hon ser tjock ut samtidigt som många andra känslor väller över henne. Hon lever ensam. Hon tål inte all mat så kanske kan det vara något som gjort att magen står ut? Har hon fel kläder på sig?

Med detta vill jag egentligen bara skicka med en tankeställare som jag hoppas att du redan förstått. Suck.

Kommentarer
Postat av: John Apse

Varför kan man inte fråga det om det är nån man känner? Herregud... Och är dom feta istället så

kan man ju ge dom adressen till närmaste gym. Män

får ni skämta om på alla sett men kvinnor är tydligen alltid ett offer!

2009-03-03 @ 22:20:58
Postat av: Lisa

Hej John!



Det handlar om känsla. Medkänsla. Det handlar om rätten till sin egen kropp. Varför är det mer okej när en kille har ölmage än när en tjej har det? Varför ska det yttre kommenteras överhuvudtaget när det finns en insida som är mycket viktigare.



Jag tycker att du lägger diskussionen på en låg nivå. "Om dom är feta så kan man ge adressen till närmaste gym" Har inte alla rätt att se ut som de gör och vill? Varför ska det kommenteras? Varför ska det angå dig.



Kvinnor är tyvärr offer för den patrialkaliska ordningen och så är det. Det är inget val som kvinnor har gjort utan det är ett system som männen skapat för att de velat och vill ha makt. Makt över kvinnorna.



Vad det gick att utläsa av din mailadress så är du antifeminist? Generellt sätt, och enligt ordboksdefinitionen, är feminist en människa som är för ett jämställt samhälle där män som grupp inte står överordnade kvinnor som grupp. Det är du anti eller? I så fall ser jag däremot dig som offer. Ett offer för mansgriserilobbyn eftersom du har gått på den.

2009-03-04 @ 12:03:21
Postat av: bloggfånen

Uttrycket patrialkaliska ordningen är inte

korrekt att använda i Sverige.

Funkar bra i länder som Irak och Afganistan,

men inte i vårt jämställda land.



Det är därför många män blir antifeminister.

Man tröttnar på era sjuka uttryck och begrepp

som ni inte själva förstår ordalydelsen av.

2009-03-04 @ 18:48:53
Postat av: Lisa

Jag förstår att du inte vågar stå för vem du är med dina inlägg. Jag skulle också skämmas om jag var du. Funderar på om du verkligen tycker som du gör? Eller om du bara vill provocera? På ett sätt hoppas jag att det bara är för att provocera för jag vill inte tro att det finns människor som tycker att de är värda mer än andra på grund av vilket kön de har.



Sverige är inte jämställt även om vi har kommit betydligt längre än många andra länder.



Att vissa människor väljer att se sig som antifeminister ser jag bara som en rädsla. En rädsla att bli av med makt som man alltid haft.



I övrigt så är jag glad att jag arbetar med många kloka människor och träffar massor av män varje dag som förstår vad jämställdhet handlar och hur de med stolthet i ryggen kan ställa sig upp och tala om att de är feminister. Så "era" uttryck, som du kallar det, bärs upp av väldigt många smarta män som förstår rättvisans innebörd. Allas lika värde oavsett allt.

2009-03-05 @ 01:23:24
Postat av: Per

Om nu kvinnan i fråga hade varit gravid hade hon i stället blivit stolt och glad över att bli uppmärksammad i hennes välsignade tillstånd. Vi måste väl kunna ge varandra komplimanger, vart är samhället påväg. Att den gråtande kvinnan i detta fall är offer för en synisk kvinnobild skapad av ett fåtal inom mode- och mediavärlden är tragiskt.



Förtsätt ge främlingar en komplimang!!

2009-03-20 @ 09:37:14
Postat av: Kalle

Hej Lisa!



Jag tror inte dessa uttalande är gjorda pga hon är ett offer för den patrialkaliska ordningen. Det är bara tre av varandra oberoende idioter som har fällt en olämplig kommentar. Kan det vara så enkelt? Så kan jag informera dig om att likna korkade kommentarer görs aven mot oss killar och det är lika olämpligt och sårande då.

2009-04-02 @ 21:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0