Åtta myter om a-kassan

Igår var det 25 stycken från hamnen i Oxelösund som stod på turlistan att bli varslade. Utöver dessa finns det ett flertal "900-arbetare" där som troligtvis inte kommer bli inkallade något mer.  Hur ska deras liv förändras? 

Varje dag varslas människor runt om i Sverige och i världen. Arbetslösheten ökar och skatteintäkterna minskar. Mer än en miljon löntagare är idag rädda att förlora sina jobb. De är rädda för att drastiskt tvingas förändra sina liv om de skulle förlora sina arbeten. Det visar färsk undersökning från TCO.


Jag tror att en stark arbetslöshetsförsäkring skulle minska rädslan för mig och för många andra att förlora sina arbeten. Idag är det tyvärr inte en sådan försäkring vi har. TCO visar med åtta enkla och tydliga exempel hur raserandet av försäkringen har ett svagt vetenskapligt och empiriskt stöd. I själva verket baseras försämringen på åtta myter om a-kassan:


http://www.st.org/currentSite/public/files/7149/8myteromakassan_090312_(2).pdf
 

Kommentarer
Postat av: bloggfånen

A-kassan skall självklart vara 80%, dock av hela inkomsten, inte något tak.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas när A-kassan var 90%.

Skulle jag bli arbetslös idag så får jag ca 50% ersättning från a-kassan pga taket i försäkringen.

Som tur är så har mitt fack en obligatorisk inkomstförsäkring som fyller ut till 80% i 100 dgr.

Alltså ca 5 mån har jag då på mig att antingen hitta nytt jobb eller ställa om min ekonomi till en lägre nivå.

2009-03-14 @ 12:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0