Kvinnors makt och inflytande i EU måste förbättras

72 procent av Europaparlamentarikerna är män. Dessa bestämmer över 53 procent av EU: s medborgare som är kvinnor. Det är faktiskt odemokratiskt.


Den 7 juni i år får du vara med och påverka så att EU får lika representation av kvinnor som män. Kvinnors inflytande i Sverige och EU måste öka och därför ska kvinnor inspireras att rösta i EU-valet 2009. Statistik från förra valet visar att män röstar på män och att det kvinnliga valdeltagandet dessutom var väldigt lågt.


Nu har även moderaterna insett vikten av att värva män och kvinnor på sina listor, men socialdemokraterna har gått längre än så. Socialdemokraterna vill att EU stärker jämställdhetslagstiftningen och att befattningarna i EU ska delas lika mellan män och kvinnor.


Tanken med denna insändare är inte att män ska bli sura för att kvinnor ska få del av "deras" makt. Tanken är bara att kvinnor ska få hälften av makten och det är inte mycket begärt. 


Valet den 7 juni handlar om rättvisa. Till skillnad från högern vet Socialdemokraterna att  framgång kräver rättvisa. Det tycker jag är viktigt och därför ska jag kryssa en kvinna.


Kommentarer
Postat av: Daniel J

Kryssa Anna Hedh (plats nr 5)!



Det tänker jag göra

2009-05-12 @ 12:29:42
URL: http://www.lakejerna.blogspot.com
Postat av: Kalle

Håller med Daniel J!

2009-05-13 @ 21:01:56
Postat av: Daniel Eriksson

Jag tycker också att vi ska ha ett jämnställt sammehälle, dock inte genom kvotering.

Kvotering av kön tycker jag är otroligt odemokratiskt. Nog om detta.



Jag kom att tänka på en sak. Jag tycker att män och kvinnor är precis lika bra, könet har ingen betydelse. Det är personen bakom som spelar roll.

Efter som att jag anser att det finns bra personer av båda könen, spelar det då någon roll om det är män eller kvinnor som bestämmer?

Är det då inte viktigast vilka personer som bestämmer? Inte vilket kön de har..



Jag säger inte att alla som bestämmer idag är de bästa, men är det könet eller personen som spelar roll då?

2009-05-14 @ 21:12:11
Postat av: Daniel Eriksson

Jag tycker också att vi ska ha ett jämnställt samhälle, dock inte genom kvotering.

Kvotering av kön tycker jag är otroligt odemokratiskt. Nog om detta.



Jag kom att tänka på en sak. Jag tycker att män och kvinnor är precis lika bra, könet har ingen betydelse. Det är personen bakom som spelar roll.

Efter som att jag anser att det finns bra personer av båda könen, spelar det då någon roll om det är män eller kvinnor som bestämmer?

Är det då inte viktigast vilka personer som bestämmer? Inte vilket kön de har..



Jag säger inte att alla som bestämmer idag är de bästa, men är det könet eller personen som spelar roll då?

2009-05-14 @ 21:13:22
Postat av: Daniel Eriksson

"samhälle" ska de förstås stå...

2009-05-14 @ 21:14:25
Postat av: bloggfånen

Hur kan det vara könet som avgör om det är odemokratiskt styre i EU.

Din kommentar Lisa är just odemokratisk.

De elaka männen du talar om är demokratiskt valda bl.a av EU:s kvinnliga befolkning.

2009-05-17 @ 14:41:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0