Tjejer solar dyrare än killar

På ett solarieföretag i fjällen står det tydligt att det kostar 30 kr för tjejer och 20 kr för killar att sola. Kan det vara så att det är tjejer som solar mest? Undra varför? 

Jo, för i kalla vinter Sverige är det "normalt" att vara brunbränd tjej.  Det är ju sjukt. Det bör med all säkerhet vara "normalt" att vara vit här på vintern. Allt annat borde vara onormalt. Jag solar också för jag blir påverkad av de brunbrända mediaidealet precis som de flesta andra blir. Men jag försöker att tänka mig för. Felet är liksom inte konsekvenserna av att mediaidealet finns som tvingar tjejer (säkert några killar också) att sola. Felet är att mediaidealet, som utgör det "normala", är så jävla retucherad och onormal att det är äckligt. Det är där samhället måste börja. Inte i konsekvenserna. Sen är det bara fult att det finns företag som utnyttjar skiten. Tänk vilken bild av det "normala" vi ger till våra barn. Skrämmande.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0