Rakbladsinhandlande

Jag skulle handla rakblad till min rakhyvel och frågade expediten var rakbladen hängde. Expediten frågade om det var till en tjej- eller killhyvel. Min första reaktion var; ehh tjej- eller killhyvel?
- Ja, en Gilette fusion power, svarade jag.
- Ja, ha det är inte till dig alltså. Det är till en killhyvel. Då hänger de härborta, sa expediten.

Jag vet att expediten agerar som de flesta andra tyvärr också skulle agera men det stör mig. Jag kan inte ens handla rakblad utan att bli placerad och sorterad efter vilket kön jag har. Det kan och får inte styra allt. Det blev ju kortslutning i expeditens hjärna när jag sa att rakbladen var till mig. En svart rakhyvel istället för en rosa fungerar bra till mig. En rakhyvel som är billigare än Venus och inte har lika mycket onödigt plast runt bladen som gör att den är sämre att raka sig med fungerar bra för mig. Jag undrar hur expediten reagerar om en kille vill köpa en rosa Venushyvel till sig själv?

Att jag köper en "killhyvel" är ändå mer okej än om en kille köper en "tjejhyvel". Det är precis samma sak som att det är okej att en tjej som lever upp till "killnormen" blir en tuff killtjej medan en kille som lever upp till "tjejnormen" blir en tönt, fjolla och bög. Det är sjukt. Svaret på varför det är så är att allt det såkallade maskulina står över det feminina och ses som något bättre. På tal om att köpa rakblad det vill säga:)

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Kanonbra skrivet Lisa!

Nästa gång blir det en killhyvel för mig också.



Kram

Ann-Sofie

2008-12-18 @ 23:09:26
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: Lisa

Heeej! Vad roligt att du skrev. Tack!

Nu har jag lagt till era adresser i min länklista:)

"Killhyvel" för billigare och bättre rakning:) Vi är inte så dumma att vi vi går på lureriet. Minns en tidningsartikel med rubriken: Tjejer dummare än killar! Den handlade just om att Venus blad var dyrare är "killbladen". Och att tjejer var dumma som gick på det....

Vi ses om ett tag!

Kram:)

2008-12-19 @ 09:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0