Det är svårt att handla!

Mitt första besök på Coop-nära i Nyköping. Jag går och filosoferar. Under tiden jag går där för att handla funderar jag på mycket. Det är svårt att handla. Jag funderar hela tiden på var maten jag köper kommer ifrån, hur den har kommit hit till disken i butiken samt om den kommit dit på ett bra sätt. När jag tänker på att vissa matvaror är dyra att handla på ett visst ställe och billigare på ett annat så funderar jag alltid på varför. Det är ju värt att betala lite extra för den mat man vet framställs på ett bra och rättvist sätt i och för sig. Jag måste bilda mig lite mer så att jag vet vilka matvarumärken som rekommenderas att stödjas och av vilka anledningar jag ska stödja just dem. Vissa skulle kunna hävda att det inte spelar någon roll vad jag köper för mat då jag bara är en liten del av det stora hela. Jag har lite svårt för sådana tankesätt. Man måste ju börja någonstans.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Det är ju det. riktigt svårt. Dock som student känns det som att alternativen när det gäller kravmärkt blir lite för dyra ibland. Men försöker handla sådana varor som är viktigaste enligt mig kravmärkta och rättvisemärkta, som bananer och te, dvs som har ett annat ursprung än Sveige.Köper krav märkta linser och bönor i en hälsokost

Är laktosintolerant numer och lever med att mina mjölkprodukter kostar mer än vanliga. En liter mjölk för 18 kr till exempel. Konsumentmakt kostar, så är det och så får det gärna göra också. Enligt mig. Synd bara att man inte har mer pengar...

2008-02-27 @ 10:10:00
URL: http://angelicas.webblogg.se
Postat av: Lisa

Hej Angelica! Kul att du tittar in här med jämna mellenrum :) Jag håller med hörrö. Det är inte lätt när man inte har råd. Bloggar du med? Så man kan gå in och läsa lite...

2008-02-27 @ 22:05:29
Postat av: Anonym

God kväll jobbigalisa!!
Om du börjar med att köpa en eller ett par ekologiska saker så hjälper du ju också till...
Tankar är bra om dom är snälla och goda

2008-02-27 @ 22:19:10
Postat av: Anonym

Nej men godkväll någon! Så sant så sant. Man får ta en bit i taget. Och oftast är mina tankar snälla och goda. Det hoppas jag att allas tankar är. Tänk vad bra det skulle vara då.

2008-02-27 @ 22:25:11
Postat av: Lisa

Men åhh mitt nöt..Glömde skriva att det var jag som skrev det där och du Angelica...jag såg att du skrivit din bloggadress efter ditt inlägg så jag ska gå in och kika på den med nöje!

2008-02-27 @ 22:27:41
Postat av: Mb

Ja dinna tänkar verkar vara det..Men det verkar som dom tänker lite för mycket på vissa saker.

2008-02-27 @ 22:29:20
Postat av: Lisa

Ja du, det ligger det nog väldigt mycket i.

2008-02-27 @ 22:58:31
Postat av: Mb

Ja tänk om alla skulle köpa ekologiskt då finns det bönder som det skulle gå illa för, Och tänk om tankar inte fanns då skulle det också bli fel. Men det skulle kanske va bra i vissa delar i livet att inte behöva tänka. Vem vet om inte vi vet. Ibland gör man bara det som känns rätt. Hakona matata

2008-02-27 @ 23:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0