"Man ska leva som man lär"

En vän sa till mig att jag måste tänka på vad jag bloggar om. Han menade att det är viktigt att jag lever som jag lär och syftade just på mina blogginlägg på områdena feminism och miljö. "Du kan ju inte skriva om att  vara miljövänlig och sen köra bil!" 

Angående feminismen så anser jag att det är tragiskt och tråkigt att man som tjej varje morgon ska behöva "klä på sig sin kvinnliga kostym" för att passa in inom ramen "tjej". Denna kostym innefattar en make-up, vissa kläder, fixad frisyr, långa naglar, solariesolbränna och gärna en tuch av huslighet. Är man stark nog och struntar i att ta på sig den "kvinnliga kostymen" så känner ni säkert igen uttrycket ; hon ser så maskulin ut! Jag, precis som majoriteten av alla andra tjejer, klär tyvärr också på mig den "kvinnliga kostymen". Det som är tragiskt och sjukt är att kvinnligheten sitter i en yttre förklädnad. Hur man väljer att se ut, klä sig och vara avgör om man är feminin eller maskulin. Jag har trillat in i dessa förutbestämda normer jag med, men jag försöker synliggöra dem och tänka på att undvika dem så mycket jag kan för att bidra till att mina barn förhoppningsvis kommer få leva ett friare liv än jag gjort. Ett friare liv där man inte måste klä ut sig till kvinna. Där kvinligheten, eller manligheten, inte sitter i ett objektivt yttre utan endast i ett könsorgan.  

Min kära vän nämnde också att jag hade skrivit i min blogg "Hur jobbig kan man va" att jag mår dåligt av den globala uppvärmningen och det ställde han emot att jag åker bil till universitetet i Linköping ibland. Det vill jag bara svara med att jag bryr mig om den globala uppvärmningen trots att jag åker bil till Linköping ibland.  Däremot åker jag jämt kollektivt när det passar och jag försöker att undvika bilkörning så mycket jag kan. Dessutom har jag valt att engagera mig politiskt genom att försöka vara med och bidra så mycket jag kan till att komma på lösningar på hur man kan minska den globala uppvärmningen. Jag försöker också få många i min omgivning att tänka till en extra gång innan de väljer t ex bilåkning framför mer miljövänliga alternativ. Sedan försöker jag ta debatter och synliggöra problem för att få andra människor att engagera sig politiskt så att vi tillsammans ska kunna behålla jorden till våra barn. 

Vad det gäller uttrycket att "man ska leva som man lär" så håller jag inte med. Vissa kan tyckas att det är dubbelmoral, men det är verklighet. Vi lever inte helt som vi lär. Jag tror inte det finns många människor som verkligen lever som man lär och vad tråkigt det skulle bli om man inte fick tycka saker som man inte levde i enlighet med. Jag skulle till och med hävda att "leva som man lär" inte ens är möjligt för alla. Jag skulle vilja veta vad min vän säger till ensamstående pappan med sopig lön som när han handlar, trots att han är en gedigen miljövän, INTE KÖPER EKOLOGISKT - för att han helt enkelt inte fixar det ekonomiskt. Betyder det att pappan måste rätta in sig i "klimatförändringarna är en bluff"-ledet och hävda motsatsen till det han egentligen tycker??

Jag tycker och försöker göra någonting åt det. Jag tar ett steg på en väg som har långt kvar till målen och jag försöker få människor att gå med mig. Ensam är inte stark men tillsammans kan vi göra mycket och vi måste börja någonstans.  Början är att tycka, att bry sig och att vilja!

Kommentarer
Postat av: Daniel Eriksson

Kan nog tycka att du överdriver vår diskussion en aning, riktigt så sa jag inte.
Men de va bra skrivet iaf.
Kan också påminna om att ni var tre personer, som åkte tre bilar från Oxelösund till Nyköping. En av er skulle iofs stanna kvar i stan, men iaf...

2008-01-06 @ 21:35:46
Postat av: LISA!

Och varken jag eller Kulan visste när vi skulle åka hem och om han möjligtvis skulle åka till Linköping direkt efter i of...det var anledningen. Du tror väl inte att man är så dum att man tar varsin bil om man vet att man ska åka samtidigt och åka hem samtidigt?


Och du jag tycker inte att jag överdriver för du sa ju just så att jag måste tänka på vad jag bloggar om så att jag lever som jag lär..med tanke på miljö o feminism...eller...?

2008-01-07 @ 11:22:29
Postat av: Daniel Eriksson

Jag håller fortfarande inte med dig, men vi kan fortsätta diskussionen per telefon istället..

2008-01-08 @ 01:53:24
Postat av: Mari

Hej Lisa!
Tack för ditt inlägg. Det sista man tappar är hoppet. :)

Måste säga att jag är på din sida angående den globala uppvärmningen. Min största idol är nog för tillfället Al Gore. Större man får man leta efter ;P Någonstans ska man väl börja om vi vill ha jorden kvar?

Ta hand om dig!

Kramar Mari

2008-01-08 @ 13:24:23
URL: http://crazymari.blogg.se
Postat av: Emeli

Håller med dig Mari om att Gore har gjort en viktig insats. Snacka om bildningsinsats.. Synd bara att ska krävas en vice-president för att folk ska lyssna.. =(

2008-01-10 @ 12:53:46
URL: http://lanninge.blogg.se
Postat av: Emeli

Ehh.. menade presidentkandidat...

2008-01-10 @ 12:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0