Sommarsurr i gamla Oxelösund

I backen ned mot havet är gräset torrt. Solen har varit het de senaste dagarna. Så även denna dag. Klockan är bara halv nio på morgonen och det riktigt bränner på mina bara axlar. Mellan två gröna parkbänkar av trä går en meterbred asfalterad gångbana upp mot restaurangen. På den ena parkbänken sitter en farbror som ser ut att ha levt i ungefär sjuttio år. Han sitter där i en vit skjorta, ett par beiga kortbyxor och på ögonen bär han ett par solglasögon. Precis nedanför bänken har han parkerat sin blå flakmoppe. Plötsligt kommer en bil som parkerar precis bakom moppen. En kraftigare farbror än den tunna smala som redan sitter här kliver ur bilen.  De båda har ljusgrå, nästan vit, hårfärg. Samtidigt som farbrorn kliver ur bilen tar han av sig sin tröja. Han går upp och sätter sig på den tomma parkbänken ungefär två meter bredvid parkbänken där farbrorn i solglasögon sitter.
- Varför tar du av dig tröjan för? frågar farbrorn i solglasögon.
- Jo men du, jag har hört många tjejer säga att det är bra att få några minuter sol på kroppen om dagen. Det ger D-vitamin, svarar han.
- Nej men du, jag tror det är bättre om du tar på dig solglasögon. Man ska ha brillor nu, svarar den andre.
- Ja ha ja det ska jag också ha, kommer farbrorn på och reser sig upp och går ner för att titta om han hittar dem i bilen.

Farbrorn hittar inte solglasögonen utan tar några kliv tillbaka till parkbänken samtidigt som han suckar.
- Jag får ta med dem imorgon istället, säger han.
- Men du, var var vi nu igen?
- Jo, vi pratade om holmarna igår.
-Ja, just det, svarar den andra och de fortsätter prata.

Två parkbänkar vid vattnet i gamla Oxelösund blir en regelbunden mötesplats för två pensionärer. Fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0