Sommar- och fastighetsskattsurr

Havet ligger stilla likt världens största spegel. Det slår i vattnet fast det inte borde finnas så många fiskar i den döda Östersjön. På öarna runt mina föräldrars ö hörs ljud av skrammlande tallrikar och bestick. En os av nygrillat sprider sig. Solen börjar sakta gå ned. Måsarna är fortfarande vakna och gnäller ihärdigt. Jag sitter på bryggkanten och dinglar med benen. Nu har havstemperaturen stigit till tjugo grader här ute. Det ska bli skönt att ta ett kvällsdopp. Längst med bryggkanten ligger två båtar så jag och min familj ska kunna ta oss hit. Hit till vår fridfulla och älskade ö.

Det var för länge sedan som min mormor och morfar var ute och paddlade som de hittade vår favorit ö. Mormor älskade ön så mycket att hon tog kontakt med kommunen och frågade om hon och morfar fick lov att bygga en stuga här. I många år arrenderade de ön av kommunen. Idag har kommunen sålt ön till mamma eftersom kommunen behövde pengar.

Jag är lyckligt lottad som har den här ön i min släkt. Mina föräldrar har inget överflöd av pengar, men vi vet att ön är värd mycket idag. Affektionsvärdet, inte minst. Idag är det mina föräldrar som betalar fastighetsskatt för att äga ön. Om det en gång blir jag som ska göra det kommer jag gärna göra det. Det betyder mycket för mig att få sitta här på just den här bryggan och kunna kasta mig i vattnet när jag vill. Därför har jag inget emot att betala några extra kronor, som som delvis baseras på min inkomst, för att få sitta här. Därmed blir fastighetsskatten ett sätt att dela med sig för mig. Jag har. Alldeles för många har inte. Dessutom vet jag att fastighetsskatten är ett stort och viktigt bidrag till statskassan. Att dela med sig får mig att kunna njuta av det jag har när jag ser andra som inte har.


Kommentarer
Postat av: Daniel Eriksson

Jag förstår vad du menar och kan hålla med till viss del.

Men, det finns nästan alltid ett men, gäller samma sak den fattigt änkan som har ett sommarhus i Stockholmsskärgård. I sommarhuset har hon levt hela sitt liv, och har otroligt många minnen där ifrån.

Med fastigthetsskatten så kanske hon inte har råd att bo kvar där. Alla har inte möjligheten att betala fastighetsskatten. Ska dessa inte få bo kvar på "sina" öar?

Säg att du bli ett ensamstående vårdbiträde med två barn om en så där 20 år, skulle du tycka samma sak om fastighetsskatten då? När du får sälja ön för att du inte har råd att ha kvar den..

Jag har alldeles för lite kunskap om fastighetsskatten för att ha någon åsikt. Men det finns alltid två sidor, minst.

2008-08-06 @ 23:48:34
Postat av: Emeli

Men nu är det ju så att fastighetsskatten har förändrats och nu består av en fast summa som alla betalar oavsett hur mycket värt huset är. Det betyder att hus med litet värde beskattas mer än tidigare och hus med högt värde beskattas mindre än tidigare. Vilket inte jag tycker är så rättvist. Visst fanns det problem med den förra fastighetsskatten av typen som Daniel beskrev men det tror jag hade gått att åtgärda utan att skatten hade blivit så oerhört orättvis.

2008-08-07 @ 21:44:43
URL: http://lanninge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0