Hur ser en blå, stor, ful och konstig näsa ut?

Hon säger att han har en blå, stor och konstig näsa. Att han ser ful ut är också viktigt för henne att berätta. Utan att blinka undrar jag hur fan man ser ut när man är ful?

I helgen var jag på min journalistutbildning i Stockholm. Temat för helgen var att lära sig skriva bra personporträtt. Jag har inte helt gillat vår lärare i just denna kurs och än mindre efter helgen. Hon pratade mycket om hur viktigt det är att porträttera skriftligt hur personen man intervjuar ser ut. Hon berättade att det är viktigt att tala om för läsarna att den intervjuade har en stor, blå och konstig näsa om personen har det. Hur ser egentligen en blå, stor och konstig näsa ut funderade jag på då. 

Sedan pratade hon med en utav de övriga eleverna som är fotograf. Läraren frågade hur en fotograf bad sig åt om personen som ska fotograferas ser ful ut. Hur fan ser man ut när man är ful? Vem bestämmer det?

För att göra sig ännu mer skräckexemplarisk tog vår lärare upp en man som ofta är med i tv som exempel. Nu minns jag inte vad han hette men hur som helst så frågade hon fotografen hur man gör om personen man ska fota har så ful hy som han har. Hon undrade om man fick se ut hur man ville om man skulle bli fotograferad. Hur hemsk som helst. Mannen i fråga har förövrigt psoriasis.

En sån här person som denna lärare är ger mig många tankeställare. Jag vet att hon inte är den enda att tänka så heller. Därför blir jag ännu surare. Varför kan man inte bara få se ut som man gör? Vi kan inte fortsätta sprida bilden av att en människa ser ut på ett sätt som inte är verklighet. Hade inte vi haft en bild av hur man ska se ut så hade det inte varit konstigt att en man på tv har psoriasis. 
 
Ska man retuscheras människors utseende för att de ska passa in. Det är ju sjukt. Då kommer den påhittade bilden av hur man ska se ut aldrig försvinna. Det är vi som gör att vissa människor inte passar in i de ramar som vi har hittat på är det "normala". Åter igen, jag hatar ordet normal. Alla måste få vara som de är och det måste respekteras. Och det finns djupare saker att lägga vikt vid hos människor än ett oviktigt yttre. Fokus bör ligga någon helt annanstans. Och kom ihåg att ingen är ful.


Kommentarer
Postat av: Flesh

Allt är vårt fel, vi är världen....

Citat: Fronda "Jag lever"

2008-03-09 @ 23:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0