De vill ha jobb

Jag och en kompis är på Arbetsförmedlingen och pratar med femton arbetslösa ungdomar i åldern 18-25. Vi frågar om de vill ha ett jobb. Alla svarar att de självklart vill ha ett jobb. De vill ha jobb för att känna sig viktiga. De vill ha jobb för att få vettig sysselsättning. De vill ha jobb för att kunna få en ekonomi som tillåter dem att teckna ett eget mobilabonnemang och att låna pengar den dagen de skulle vilja. De vill ha jobb för att de vill skaffa nya vänner.

När dessa ungdomar ser oss i ögonen och säger att de vill ha ett jobb så tror jag på dem. De vill inte gå till Arbetsförmedlingen varje dag mellan kl. 9-15 och känna sig oviktiga.

En viktig utgångspunkt i en rättvis politik är att tro på människor. Jag får ofta för mig att högern misstror majoriteten av människorna. Jag kan inte undgå den kalla känslan av  misstro och egoism som jag ser i Reinfeldts ögon. Däremot försöker han linda in det på ett otäckt sätt. De som röstat på hans framtis politik kommer bli besvikna om de inte redan blivit det. Jag är så säker.

Att misstro människor som går på bidrag är farligt. I och med det säger jag inte att det inte finns människor som fuskar för det kommer det alltid att göra. Högern verkar dock tro att bidragsfuskarna är en majoritet av alla som behöver medan vi vet att det är en minioritet. Jag kan inte tro att någon frivilligt vill ställa sig utanför arbetsmarknaden och därmed ställa sig utanför chansen till ett socialt nätverk och kreditmöjligheter.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0