Han som inte kan 25 gånger två, var får han plats?

En mörkhårig man med svart skinnjacka skriker på två män som står framför honom i kön till tunnelbanan. Mitt i deras skällande kommer en vit hund med svarta fläckar springande. Hunden verkar ha rymt från sin husse som ivrigt kommer springer efter. Hunden skäller och skäller. Alla fik på hela stationen är överfulla. Servitriserna springer sig svettiga. En långhårig flicka i 18-årsåldern tappar en påse nötter och stannar genast för att plocka upp den. Samtidigt som hon stannar blir hon ett plötsligt hinder för efterkommande stressade människor som får väja för henne. Två tysktalande ungdomar med backpackerväskor ser uppstressade och panikslagna ut efter att de ser på den stora "ankommande tåg tavlan" att deras tåg just gått. På SJ:s bokningscentral får en äldre gråhårig dam 37 nummer före sig. En man med stripigt svart axellångt hår står och spelar gitarr varvat med trumpet. Pressbyråns köer slingrar sig ut ur varje butik.  Klockan är ungefär två och det är fredagseftermiddag på centralstationen i Stockholm.

Jag ställer mig i kö på Pressbyrån. Jag har plats sju i kön. Antalet i kö bara ökar och ökar bakom mig. Jag som bara ska köpa Aftonbladet så jag kan läsa den på tåget. Min irritation till att jag alltid väljer fel kö stiger och stiger. Min kö står helt stilla. Suck. I min irritation tar jag några steg åt sidan för att se vad som försigår där framme. Jag skäms över mig själv. Längst fram i kön står en pojke i 25-årsåldern. Ögonen är smala. På näsan har han mörkbruna fräknar som ger honom ett solbränt ansikte trots sin annars bleka hy. Den kritvita luggen ligger kammad ner över pannan och täcker strax över ögonen. Hans tänder är stora, kritvita och gluggen mellan framtänderna charmar hela honom. De smala och lite snea ögonen ger honom också charm. Han ler och ler.

- Ha ha ha, visst tycker du om mitt skratt, säger han till tjejen i kassan.
- Ja absolut, svarar hon

Killen tar upp två trisslotter från fickan och lämnar dem till tjejen i kassan. Hon frågar om han vill ha vinsten i pengar eller om han vill ha två nya lotter. Han väljer pengar så flickan går bakom för att lösa in dem och ger killen 50 kronor. När killen fått pengarna säger han:
-Hejdå hejdå, ha en jättebra jättebra dag.

När killen vänder sig om till sin vän så visar han glatt sina 50 kronor och säger:
-Kolla kolla vad jag vann.
Kompisen svarar:
-Ja, grattis! Hur mycket vann du då?
- Ehhh, 25 kr gånger två lotter, 25 gånger två 25 gånger två, 25 gånger två, åhh hur mycket är det nu igen, säger killen.

Efter att bli arg på sig själv för att han inte kommer ihåg hur mycket 25 gånger två är tar han fram sin mobil. Hans kompis tar mobilen i från honom och säger:
-Nu går vi lite åt sidan och sätter vi oss ner så ska vi räkna pengarna som du fick. Inte fuska med mobilen nu, säger han med ett leende och puttar lite glatt på sin vän.  

När Stockholms centralstaion är överfullt och jag knappt kan ta mig framåt utan att bli omkullknuffad, påsprungen eller när jag inte kan stå i en kö utan att bli irriterad av alla som står framför, bakom och som stöter till mig under tiden. När jag inte får plats. När jag inte kan ta mig plats. När det är trångt för alla. Var får då han plats? Han som är närmare 25 år och inte kan 25 gånger två?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0