Maud, vilka kostnader kommer sen?

Hur mycket kommer det inte att kosta för skattebetalarna när de 140 000 personer, som svensk fordonsindustri sysselsätter, kommer att förlora sina arbeten? Det är en viktig fråga att ta hänsyn till för hela samhällsekonomin innan beslut fattas kring hur Sveriges fordonsindustri kan lösas. Det verkar inte Maud Olofsson ta hänsyn till.

Igår berättade Maud Olofsson om sitt ärofyllda uppdrag att få förvalta skattebetalarnas pengar och menade att skattebetalarna inte vill finansiera svensk fordonsindustri. Som förtroendevald för ett sådant fint uppdrag är det också av stor vikt att tänka ett steg längre. Vilka kostnader kommer att komma när 140 000 personer inom fordonsindustrin kommer förlora sina arbeten?

Kommentarer
Postat av: bloggfånen

Vad hittar du siffran 140,000 personer?

Om SAAB med deas underleverantörer konkar

så handlar det om ca 14,000 personer.

Någon räknade ut att vi kan ge dem akassa

under 5år för de pengar som staten skulle

behöva satsa i första skedet.



Jag gillar inte Maud men vi ska inte gynna GM.

2009-02-18 @ 20:18:39
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Man brukar räkna med att när en industriarbetare får gå då påverkas andra delar av näringslivet, handeln till exempel, vilket gör att tre andra personer också får sluta sina jobb.



När arbetslösheten ökar minskar kommuners och landstings inkomster vilket leder till ökad arbetslöshet. Det blir en ond spiral nedåt.



Så fundera på hur detta kommer att sluta.



Jag tycker inte att staten ska ge SAAB pengar till att fortsätta bygga bilar som ingen vill ha. Däremot anser jag att staten kan hjälpa SAAB på traven med att utveckla nya miljö-smartare bilar eller andra produkter.

2009-02-18 @ 23:14:39
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: bloggfånen

Men Ann-Sofie...säger du emot partiet ?

Mona vill ju pumpa in miljarder i det

döende SAAB.

Maud´s förslag var ju att bygga vindkraftverk.

2009-02-19 @ 18:56:53
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Hej bloggfånen vem du nu är.

Man kan mycket väl "pumpa" in pengar i SAAB men inte till att fortsätta bygga bilar som ingen vill ha. Men det finns potential i företaget och de borde inte ha några problem med att ta fram miljövänligare modeller typ elhybrider som kommer att vara framtiden.



Jag tror inte att detta går emot partilinjen och gör det det så har jag väl i så fall en annan uppfattning.

Ser inget problem i det, gör du?



Det vore väl ett skitparti om det inte finns utrymme för olika uppfattningar i vissa frågor.



Många pratar om att det är så positivt om det är högt i tak i de politiska partierna men när det är det då skriker samma människor efter ledning och styrning, suck!



Media och andra belackare är aldrig nöjda.

2009-02-19 @ 20:43:40
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Hej bloggfånen vem du nu är.

Man kan mycket väl "pumpa" in pengar i SAAB men inte till att fortsätta bygga bilar som ingen vill ha. Men det finns potential i företaget och de borde inte ha några problem med att ta fram miljövänligare modeller typ elhybrider som kommer att vara framtiden.



Jag tror inte att detta går emot partilinjen och gör det det så har jag väl i så fall en annan uppfattning.

Ser inget problem i det, gör du?



Det vore väl ett skitparti om det inte finns utrymme för olika uppfattningar i vissa frågor.



Många pratar om att det är så positivt om det är högt i tak i de politiska partierna men när det är det då skriker samma människor efter ledning och styrning, suck!



Media och andra belackare är aldrig nöjda.

2009-02-19 @ 20:44:13
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Hoppsan hur gick detta till? Ta bort ett av inläggen är du gullig Lisa!

2009-02-19 @ 20:45:29
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: Daniel Eriksson

Självklart är det tragiskt nu när många personer kommer förlora sina jobb. Jag tycker dock inte att man ska lägga in pengar i SAAB.

Maud har jag ingen uppfattning om, men jag tycker hon sa en klok sak; om inte världens största bilföretag klarar av att driva SAAB med vinst, varför skulle då den svenska staten klara det?

2009-02-21 @ 17:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0