Små fega poliser

Det finns en äcklig smygrasism som tyvärr döljer sig över stora delar av samhället.  Den kan inte gömmas och den kan inte täckas över för i pressade situationer kommer den fram om den väl finns där. Det visar de filmer som media släppt rörande polisernas rasistiska uttalanden i filmerna från Rosengård.

Människor som inte förespråkar allas lika värde från hjärtat har ingenting i polisyrket att göra. Situationen kan säkert förklaras men absolut inte accepteras. Det som också skrämmer mig är att jag ofta möter liknande uttalanden på tåget, på torget eller i matkön. Det väcker starka känslor och är ett bevis på att alla måste jobba med sina fördomar och bemöta dem med kunskap. Det finns inget fegare än att gå på en människas yttre efter att en människa handlat på ett visst sätt eller inte. Det är enkelt, det är okunskap och det är riktigt riktigt fegt.  

Kommentarer
Postat av: PeO

Feghet är det nog inte men det är en rejäl dos lathet när man tror sig kunna stoppa in folk i fack. Det blir ju så bekvämt och enkelt när man slipper skaffa sig en bild av personer utan kan nöja sig med grupper.

2009-02-06 @ 18:17:24
URL: http://peowagstrom.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Jag tror inte att det handlar om varken feghet eller lathet. Har genom åren hört allt för många nya poliser uttala sig om folk på ett sätt som visar på en människosyn (vi mot dem) som jag inte delar.



En gång när jag var och tränade på ASK snackade en nyutexaminerad polis om hur han såg på "folk" då frågade en annan kille, finns det några oskyldiga/vanliga/normala människor?



Nej sa polisen de är bara inte avslöjade än.



Det måste vara ganska jobbigt att leva i ett samhälle där man bara väntar på att få avslöja alla andra med att vara kriminella.

2009-02-06 @ 23:27:58
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: Lisa

Hej på er!

Nej ni har rätt. Feghet var nog fel ord att använda av mig. Ordet fega kom bara upp för mig när jag

tänker att dessa poliser är människor som ser "stora" ut utanpå iklädda sina uniformer men egentligen är "små" inuti. Att göra så enkelt för sig att hoppa på människor på grund av dess hårfärg och ursprung är idioti. För mig är det så fega människor gör. De kan inte kan se en hel människa utan gör bara en ytlig bedömning. Allt handlar om okunskap.

2009-02-07 @ 12:20:56
Postat av: Daniel Eriksson

Jag håller absolut med om att dessa personer inte har inom polisen att göra. Det är helt oacceptabelt och det finns inga ursäkter.



Men att Ann-Sofie har hört "allt för många" exempel på nyutexaminerade poliser med en idiotisk människosyn tycker jag verkar konstigt.

Hon tar sedan upp ETT exempel, jag håller med om ETT exempel är ETT exempel för mycket.

Menar Ann-Sofie att detta exmepel står för en stor del av alla nyutexaminerade poliser? Och vart får hon då det ifrån?

Poliserna som pratar i "malmö-filmen" och de nakna piketpoliserna från göteborg har alla arbetat i flera år, så hon kan väl inte grunda sitt uttalande på detta?

De senaste två åren har ca 3000 poliser examinerats från polishögskolan, hur många har Du pratat med Ann-Sofie?



Jag är polis sedan drygt två år tillbaka, och jag har aldrig varit med om uttalande liknande de i Malmö.

Vi har bra poliser i Sverige, det är jag helt övertygad om.

Det finns personer som "inte hör hemma på sin plats" överallt i samhället, precis som Lisa skriver. Även inom polisen. Även inom politiken.

2009-02-21 @ 18:16:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0