Var skulle du sätta dig och bajsa om inte du hade en toalett?

Många av oss har inte upplevt ett liv utan toalett då den första spolningsbara kom år 1905. Ändå är ett liv utan toalett vardag för 2,6 miljarder människor vilket motsvarar 40 procent av jordens befolkning.

 

Medan vi spolar ner kisset o bajset med rent dricksvatten törstar våra medmänniskor ihjäl för att de saknar friskt dricksvatten.

 

Det finns en engångstoalettpåse som renar och befriar bajs och kiss från virus och maskar. Den renar sig själv och löser smittorisken. Påsen är nedbrytningsbar och ger dessutom näring till jordbruket. Tänk om alla 2,6 miljarder människor i alla fall kunde få ha sådana till en början.

 

Jag hörde ett reportage på teve som visade hur kvinnor inte vill gå ut när det är ljust för att de skäms över att sätta sig på gatan och bajsa. Kvinnorna kan inte heller gå ut när mörkret kommer eftersom de då kommer att bli våldtagna så fort de drar ner byxorna. Istället äter de så sent på kvällen som möjligt för att inte behöva uträtta sina behov förrän tidigast klockan fem på morgonen. Vid fem på morgonen löper det nämligen mindre risk att bli våldtagen.

 

Tänk att få planera hela sin dag efter att inte våga bajsa och kissa för att det inte finns någonstans att göra det i fred och i trygghet. Tänk hur ont i magen de som inte kan gå på toa när de behöver måste ha. Vilket ofritt liv. Att kissa och bajsa är mer än en mänsklig rättighet, det är ett mänskligt behov.


Kommentarer
Postat av: Kommentar

Det är klart att det finns flera olika problem som måste lösas men det är väldigt enkelt att beskriva problem som finns i vår värld. Det går att räkna upp väldigt många sådana. Men det som är väsentligt är hur man ska lösa problemen! Alla problem ska självklart åtgärdas men det väsentliga är återigen hur problemen ska åtgärdas?

2009-01-25 @ 20:42:17
Postat av: Lisa

Hej!

Ja, du har helt rätt i det du säger men däremot tycker jag att det är viktigt att synliggöra problem. Allt för många människor (framförallt i västvärden) tar alldeles för mycket förgivet och då kan tankeställare vara bra. Min förhoppning är att mina läsare ska ta med sig tankarna för att prata och upplysa fler. Min tanke med inlägget var att ge er den tankeställare som jag själv fick när jag hörde reportaget på teve. Jag kan inte lösa problemet men jag kan väcka det så att det fortsätter diskuteras och förhoppningsvis någon gång når en lösning. En lösning för en rättvisare värld.

2009-01-25 @ 21:33:47
Postat av: Kommentar

Det är givet att det är bra att synliggöra problem. Det skapar kunskap och förståelse hos folk hur hemskt vissa människor har det och skapar diskussion och en vilja att lösa problemet. Men jag måste återigen påpeka att det väsentliga är hur problemet ska lösas och hur de krafttag som behövs ska samordnas.

2009-01-25 @ 22:53:49
Postat av: Daniel Eriksson

Vi tvättar även bilen med dricksvatten. Riktigt sjukt..

2009-02-21 @ 18:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0