Lisbeth Salander skulle aldrig kalla någon Fitta

-Martin din jävla Fitta, skriker Lisbeth Salander i filmen och slår till honom med golfklubban. Stämmer det överens med den bild du fick av henne? Min bild av henne skulle välja helt andra ord än ett kvinnligt könsorgan som skällsord.

Lisbeth Salander tog mig med storm och Stieg Larssons sätt att skapa henne måste varit i syfte som en motkraft till just alla män som hatar kvinnor. Däremot har jag funderat endel sedan jag såg filmen. När Mikael Blomkvist hängs upp i Martins källare kommer Lisbeth in och slår Martin med en järnklubba samtidigt som hon skriker "Fitta" åt Martin.

Den Lisbeth Salander som Stieg Larsson skapade skulle aldrig använda det kvinnliga könsorganet fitta som skällsord.   Nu undrar jag om detta var en stor miss av producenterna? Eller om jag missat det ordet i boken, vilket jag absolut inte skulle kunna tro för Lisbeth Salander var smartare än så.

Kommentarer
Postat av: bloggfånen

Lisbeth Salander är definitivt en person som

skulle använda ordet fitta vid rätt tillfälle.

2009-03-03 @ 18:49:28
Postat av: Mamy

Måste läsa boken en gång till. Ta med den hem nästa gång. Därefter kan jag uttala mig om hon använt det ordet. Jag vill läsa igen för nöjets skull. Ofta kan man ta till sig mer av en bok eller film om man upplever den ännu en gång. Mamy

2009-03-03 @ 19:56:20
Postat av: Lisa

Hej Fån!

Vad grundar du det på? Skulle vara intressant att höra....

2009-03-03 @ 21:14:23
Postat av: Lisa

Hej Mamma!

Kul att du har hittat till min blogg. Jag ska ta med böckerna hem. Kommer hem på lördag i alla fall. Kram

2009-03-03 @ 21:16:56
Postat av: bloggfånen

Passar bra till hennes råa personlighet.

Förstår att du som feminist har svårt att

förstå detta.

Jag kan säga fitta tyst för mig själv när

något går åt helvete.

Inte för att nedvärdera kvinnor utan för att

ordet funkar bra.

2009-03-04 @ 18:53:55
Postat av: Lisa

Hej igen, Jo jag vet att det finns vissa som resonerar som du och det är just en av anledningarna till att jag tog upp diskussionen. Jag ville ge min bild av hur jag ser på människor som använder en benämning för ett kvinnligt könsorgan som ett skällsord. För mig hör det inte ihop.

2009-03-05 @ 01:27:21
Postat av: Nils Brown (m)

Det är alltid intressant att kasta upp denna typ av diskussioner. Utan att gå på djupet i att använda "fitta" som skällsord så vill jag bara bolla in att jag hört många, på senare år, skrika ut "kuken" när något inte går som man vill t.ex. Diskussioner kring vad detta betyder och beror på är närliggande frågor som är intressanta.







2009-03-08 @ 21:41:00
URL: http://nilsbrown.blogspot.com
Postat av: Den passivtaggressivakönsmaktsunderordnaren

Sa hon fitta?

Jag tyckte hon sa "Martin din jävel titta!!".

2009-10-25 @ 10:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0